Piotr Babinetz: Od przedwyborczych deklaracji, do realnie podjętych działań w Gminie Jedlicze [WYWIAD]

9
1190
Wybory parlamentarne za pasem. Mówi się, że to wybory, które zadecydują o przyszłości Polski. Ostatnia prosta kampanii to dobry moment, aby porozmawiać z posłem z naszego regionu. Lokalni działacze mówią o nim: aktywny, skuteczny i zaangażowany. Jak zmieniło się Podkarpacie? Jak zmienia się Gmina Jedlicze? Na te i inne pytania odpowiada Piotr Babinetz, poseł na Sejm RP.
Piotr Babinetz (PiS): Z radością można powiedzieć, że jeśli chodzi o decyzje rządowe sporo się wydarzyło w sprawie przyszłości Jedlicza.

Mówi się, że to wybory, które zadecydują o przyszłości Polski. Jak ocenia pan minioną kadencję pod względem efektywności działań w kontekście regionu w tym przede wszystkim Gminy Jedlicze?

Z radością można powiedzieć, że jeśli chodzi o decyzje rządowe sporo się wydarzyło w sprawie przyszłości Jedlicza.

Politycy często używają słowa “obietnice”. W pana przypadku nie bardzo ono pasuje. Z przedwyborczych deklaracji, dzisiaj obserwujemy efekty w postaci konkretnie podjętych działań. Cztery lata temu rozmawialiśmy o potrzebie wybudowania łącznicy kolejowej, a dzisiaj wiemy, że właśnie jest przygotowywana dokumentacja.

Cztery lata temu deklarowałem zabiegi o łącznicę kolejową Szebnie-Męcinka-Jedlicze, dzięki której czas podróży z Rzeszowa do Jedlicza, Krosna, Rymanowa oraz dalej przez Sanok i Zagórz w Bieszczady będzie znacznie krótszy, nawet o blisko godzinę. Dla części mieszkańców Krosna i okolic to będzie alternatywa, jeżeli chodzi o dojazd czy do pracy, czy na studia. W dojazdach lokalnych bardzo korzystne może być połączenie kolejowe. Dzięki temu znika problem szukania miejsca parkingowego, ponadto podróż jest bardziej komfortowa, więc ludzie bardziej aktywni, pracujący przy pomocy laptopa czy innych urządzeń, mogą wykorzystać czas podróży także do działań zawodowych. Prowadziłem w tej sprawie wiele rozmów m.in. z marszałkiem województwa Władysławem Ortylem. Obecnie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe projektuje łącznicę kolejową Szebnie – Jedlicze przy udziale środków samorządu województwa podkarpackiego.  Po wykonaniu tego projektu będziemy kontynuować działania zmierzające do budowy łącznicy.

Mówiło się o możliwej groźbie upadku jedlickiej Rafinerii. Jakie są plany inwestycyjne w Zakładzie Orlen Południe w Jedliczu?

Podjąłem walkę o ratowanie Rafinerii Jedlicze. To kolejna niezwykle ważna sprawa. Kilka tygodni temu zostało podpisane porozumienie o rozpoczęciu inwestycji budowy instalacji do produkcji bioetanolu drugiej generacji w Rafinerii w Jedliczu działającej w ramach spółek ORLEN Południe i ORLEN Oil. To kluczowa sprawa w kontekście odbudowy przemysłu Naftowo-Gazowniczego i rafineryjnego. W tym przypadku właśnie w Jedliczu w rafinerii, która jest jedną z ważniejszych  punktów na mapie przemysłu naftowego na Podkarpaciu, a właśnie ta rafineria była zagrożona wręcz degradacją, a może wręcz upadkiem. Decyzja o budowie instalacji do produkcji bioetanolu spowoduje zainwestowanie znacznych środków. Oznacza to, że już trudno będzie komuś porywać się na chęć jej likwidacji. Ludzie będą mieli pracę, rafineria się rozrośnie, a jednocześnie będzie to korzyść dla rolników, nie tylko z Województwa Podkarpackiego.

Jak mówimy o inwestycjach, to myślimy o infrastrukturze- integralnej części biznesu. Dostępność komunikacyjna to twarda podstawa. Co z infrastrukturą drogową?

Bardzo ważnym elementem dostępności komunikacyjnej rafinerii będzie budowa drogi ekspresowej Via Carpathia, także na tym odcinku południowym. Do 2025 roku ma być gotowa. Dodatkowo jest pomysł, na wybudowanie łącznicy, dojazdu drogowego od rafinerii Jedlicze do obwodnicy Krosna, która ma zapewnić możliwość transportu drogowego w taki sposób, aby z kolei nie było to uciążliwe dla mieszkańców Jedlicza.

Prawo i Sprawiedliwość wspiera jednostki OSP. Co realnie zyskała Gmina Jedlicze? Na co mogą liczyć strażacy ochotnicy?

W ostatnich latach zwiększyliśmy środki na liczne programy dla PSP, a przede wszystkim dla Ochotniczych Straży Pożarnych. Są to środki na zakupy samochodów ratowniczo-gaśniczych, na modernizacje remiz strażackich czy ostatnio także na promocję ochrony przeciw pożarowej i zawody sportowo-pożarnicze. Ponadto WFOŚiGW w Rzeszowie z Panem Prezesem Adamem Skibą wprowadził pilotażowy program, rozwijający się w całej Polsce, który wspiera strażaków w zakupie sprzętu strażackiego dla OSP i rzeczywiście wiele jednostek skorzystało z tego programu. Ponadto w najbliższym czasie będzie zakupiony samochód dla OSP Męcinka. Współfinansowany z WFOŚiGW, budżetu Gminy Jedlicze i Komendy Głównej PSP. Warto wspierać strażaków ochotników. Ich działalność jest nieoceniona. Trzeba więc sukcesywnie doposażać jednostki, gdyż przekłada się to na ich możliwości skuteczniejszego działania w akcjach ratowniczo-gaśniczych. To wspaniałe środowisko, które tworzy mocną wspólnotę. Dlatego czynimy starania w tym zakresie.

 

 

 

PODZIEL SIĘ

9
Dodaj komentarz

avatar
Kliknij w ikonkę poniżej, aby dodać zdjęcie
 
 
 
Kliknij w ikonkę poniżej, aby dodać film
 
 
 
Other File Types
 
 
 
8 Wątki komentarzy
1 Odpowiedzi na wątki
8 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najpopularniejszy wątek
8 Autorzy komentarzy
GośćArekAWPotężny WarmianinOlga Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Zbyszek
Zbyszek
Niedostępny

Jeszcze by zbudować ten nieszczęsny most do Brzezówki i ten drugi z ulicy nad Skarpą na Wierzbową. Zresztą były plany by tam gdzie były żwirowiska na końcu Wierzbowej zrobić zalew dla mieszkańców.Dwie gminy Jedlicze i Tarnowiec miały by miejsce do relaksu przy okazji może zostały by usunięte drzewa z grodziska które doprowadzają go do agonii i od zalewu została by poprowadzona tam ścieżka.😉

Stanisław
Stanisław
Niedostępny

Panie Pośle chcę zapytać co się dzieje w sprawie łącznika kolejowego z Krosna przez Jedlicze do Wojaszówki ?
Czy jest planowana elektryfikacja linii kolejowej z Zagórz przez Krosno do Rzeszowa?
Czy władze zabezpieczył środki finansowe na realizację inwestycji w kolejową infrastrukturę ?

leniwiec
leniwiec
Niedostępny

Pierwsze chcę zapytać dlaczego nie podano terminów np. realizacji łącznicy. Wszystko na zasadzie “będzie”.
Te plany przypominają w powiecie jasielskim od lat budowany zalew Kąty. Zawsze przed wyborami temat wraca.
W powiecie krośnienskim pewnie łącznica będzie tym tematem.
Co do rafinerii to o tych niby upadłościch to słyszy się od co najmniej 20 lat. Przed każdymi wyborami ktoś ratuje. A jak rafineria smrodziła tak smrodzi. O spalaczu cisza. A to mnie właśnie interesuje .

Gość
Gość
Niedostępny

Pomogę w temacie zbiornika. Dopatrzyłem się pewnych zaległości u leniwca. Polecam zdobyć samemu więcej wiadomości, a nie na gotowe. W ostatnim czasie tj. 2 lat wiele się zmieniło w tym temacie.
http://rzeszow.wody.gov.pl/aktualnosci/555-kolejne-spotkanie-w-sprawie-budowy-zbiornika-katy-myscowa

opój
opój
Niedostępny

Pan Kruczek pisał o problemach podatkowych związanych z produkcją wina. W takim razie mam pytanie do pana posła jak się zapatruje na ten problem. Co myśli o tym podatku i czy będzie prowadził realne działania aby pomóc winiarzom.

Olga
Olga
Niedostępny

Piotr Babinetz nie chwali się, że coś tam zrobi jak co poniektórzy! Mówi o konkretach i to jest przykład skutecznego parlamentarzysty. Człowiek z klasą i efektywny! Głos możecie oddać na kogo chcecie, ale proszę was nie głosujcie na ilość banerów!!!!

Potężny Warmianin
Potężny Warmianin
Niedostępny

W którym miejscu miałby być ten planowany łącznik drogi do rafinerii? Przez Potok?

AW
AW
Niedostępny

Babinetz i Kurowska to kandydaci na których warto zagłosować. Oceniam państwa robote dla regionu bardzo wysoko! Nie wygrywa sie wyborow banerami czy ladnym uśmiechem one tez sa potrzebne ale przy okazji wypadloby sie czyms pochwalic. Nie dajcie sie zwiesc bzdurnymi ulotkami w ktorych sa ogolniki.

Arek
Arek
Niedostępny

Znalezione na facebooku:

Lista nr 2️⃣, miejsce 4️⃣
Dwa i cztery, czyli 2️⃣4️⃣ godziny na dobę dalej w spokojnym i konsekwentnym rozwoju regionu Krosna i południowego Podkarpacia!